جلوگیری از مشکلات لثه

برای پیشگیری از بیماری لثه به این توصیه ها عمل کنید:

  1.  حداقل روزی دو مرتبه مسواک بزنید.
    دکتر‌ها پیشنهاد می‌کنند که دندا‌‌نهایتان را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید. مسواک زدن پس از هر وعده غذایی در طول روز می‌تواند به شما کمک کند تا ریسک ابتلا به بیماری‌های لثه و میزان باکتری‌های موجود در دهانتان را کاهش دهید. مسواک زدن، باکتری‌ها، پلاک‌های دندانی و غذا را از سطح دندان و اطراف لثه‌تان پاک می‌کند. از دندانپزشک خود درباره نحوه صحیح مسواک زدن سوال کنید.
  2.  هرروز از نخ دندان استفاده کنید .
    استفاده از نخ دندان در روز بیشتر از چند دقیقه طول نمیکشد ، اما استفاده روزانه از نخ دندان مهم ترین عاملی است که می تواند برای جلوگیری از مشکلات لثه در حال حاضر و در آینده تجویز شود. برای آموزش استفاده از نخ دندان ، به ویدئو ما در زمینه روش صحیح استفاده از نخ دندان مراجعه نمایید.
  3. از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنید
    فلوراید یک ماده معدنی است که اغلب به آب آشامیدنی اضافه شده و یا در خمیردندان‌ها وجود دارد. مطالعات نشان داده‌اند که آمار پوسیدگی دندان، در شهر‌ها یا کشور‌هایی که به آب آشامیدنی شان فلوراید اضافه می‌شود، کمتر است. انجمن دندانپزشکان آمریکا و انجمن سلامت جهانی، هر دو طرفدار اضافه کردن فلوراید به آب آشامیدنی بوده و توصیه می‌کنند که از خمیر دندان حاوی فلوراید (مناسب سن فرد) استفاده شود. فلوراید دندان را قوی نگه داشته و آن را در برابرِ باکتری‌هایی که بیماری لثه را به وجود می‌آورند، مقاوم می‌کند.
  4. شستشو و استفاده روزانه از دهان شویه
    دهانشویه ضدعفونی کننده باکتری های دهان می باشد که باعث جلوگیری از مشکلات لثه می شود
  5.  از مسواک‌های دارای زبان شور استفاده کنید
    آیا تا به حال از این وسیله برای شستن زبانتان استفاده کرده‌اید؟ این کار نه تنها احساس خوبی دارد، بلکه بسیاری از باکتری‌های موجود در دهانتان را از بین می‌برد. زبان ما درست شبیهِ یک تکه اسفنج است و باکتری‌های موجود در غذا‌ها و نوشیدنی‌ها را به خود جذب می‌کند. این امر می‌تواند موجب بوی بد دهان و بیماری لثه شود. بنابراین از این پس زبانتان را نیز بشویید و باکتری‌ها را از دهانتان بیرون کنید.
  6.  استفاده از یک رژیم غذایی متعادل .
    یک رژیم غذایی مناسب ، از جمله استفاده از مقدار زیادی ویتامین c و کلسیم ، می تواند بسیاری از مشکلات لثه شما را به حداقل برساند.
  7.  نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز .
    استفاده از آب قابل شرب در طول روز ، به خصوص بعد از صرف غذا میتواند کمک بزرگی به شستن غذا از میان دندان ها کند و احتمال آسیب باکتری ها به پلاک لثه را به شدت کم خواهد کرد.
  8.  نه گفتن به دخانیات .
    اگر سیگار می کشید و یا از سایر محصولات دخانیات از جمله توتون و تنباکو استفاده می کنید حتما آن را ترک نمایید ، زیرا از استفاده از دخانیات می تواند مشکلات جدی را برای لثه شما ایجاد کند.
  9.  در استفاده از غذاها و نوشیدنی های بسیار گرم و یا سرد احتیاط کنید .
    زمانی که شما از مشکلات لثه رنج می برید ، بهتر است که از غذاها و نوشیدنی ولرم ( نه خیلی سرد و نه خیلی گرم ) استفاده کنید.
  10.  داشتن آرامش .
    داشتن استرس در طول روز سطح هورمون استرس یا کورتیزول را در بدن افزایش می دهد ، که این امر سبب احتمال افزایش التهاب در سراسر بدن از جمله در لثه هایتان خواهد شد.
  11.  نزد دندانپزشک بروید
    شما باید هر ۶ ماه یکبار برای چک کردن دندان‌ها و لثه‌تان نزد دنداپزشک بروید. دندانپزشک مشکلات لثه یا دندان شما را در مراحل ابتدایی تشخیص داده و با درمان آن‌ها، مانع گستردگی و پیشرفت بیماری می‌شود.
  12.  زندگی سالم داشته باشید
    بین سلامت دهان و سلامت کلی شما رابطه وجود دارد. خوردن غذا‌های سالم و داشتن سبک زندگی فعال سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و موجب می‌شود که به طور طبیعی با باکتری‌های دهانتان مقابله کند. به علاوه اینکه باعث می‌شود زیبا‌تر به نظر برسید و احساس بهتری نیز داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

20 + 19 =

فهرست